Методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої
освіти у 2019/2020
навчальному році (Лист №1/11-5966 від 01.07.2019). Інформатика.
Лист Міністерства освіти і науки України від 03.07.2018 р. №1/9-415 «Щодо
вивчення у закладах загальної середньої освіти навчальних предметів у 2018/2019
навчальному році». Додаток до листі Інформатика.
Методичні рекомендації щодо вивчення інформатики у 2016-2017 навчальному році.
Методичні рекомендації щодо використання ІКТ в ЗНЗ (текст, презентація).
Як створити власний блог.
Методичні рекомендації щодо використання ІКТ в ЗНЗ (текст, презентація).
Як створити власний блог.
Компетентності на уроках інформатики
Задача сучасної освіти –
підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому,
високорозвиненому інформаційному середовищі, ефективному використанню її
можливостей.
Саме з появою нових педагогічних
інструментів – комп’ютерних технологій – суттєво змінюють не тільки форми й
методи навчання, але й підходи до виховання особистості. Процес використання
сучасних комп’ютерних технологій у повсякденному житті готує молодь до реальної
і потрібної суспільству трудової діяльності, формує в неї позитивне ставлення
до засобів нових інформаційних технологій, переконаність в ефективності цих
технологій навчання та виховання. Відомо також і те, що чим раніше дитина
починає працювати з комп’ютерними засобами, тим швидше вона долає психологічний
бар'єр, що виникає між традиційними формами, методами й засобами
навчально-виховного процесу й навчанням комп’ютерних навчанням із застосуванням
комп'ютерних технологій.
Компетентнісний підхід до освіти
– це спроба привести у відповідність освіту і потреби ринку праці. Він не є
чимось новим, штучно створеним, а гармонійно поєднує традиційний підхід
викладання, головним завданням якого було формування стійких знань, умінь та
навичок, і особистісну орієнтовану форму навчання, метою якої є створення умов
для розвитку та самореалізації кожного учня. З уведенням компетентнісного
підходу до системи шкільної освіти з’являється можливість якісних змін у підготовці
випускників. З позицій компетентнісного підходу основним результатом діяльності
педагогічного колективу стає формування компетентного випускника, здатного
використовувати отримані знання в реальному житті, витримувати конкуренцію на
ринку праці.
Виходячи з того, що
компетентність – це не проста сума знань, умінь та навичок, а психосоціальна
риса, яка надає учню сили та впевненості у власній успішності, можливість
ефективно взаємодіяти з навколишнім середовищем, змінюються самі підходи до
викладання предмету.
Інформатика, як шкільний предмет,
що з’явився порівняно недавно, з самого початку орієнтований на форми, методи
роботи притаманні компетентнісному підходу. Інтерактивні форми навчання є
невід’ємною частиною роботи вчителя інформатики. Індивідуальна робота кожного
учня на персональному комп’ютері поєднується з груповою роботою під час
вивчення нового матеріалу, роботи над проектами, робота в мережі. Використання
комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів, які рекомендовані на інших
предметах, є звичайними засобами навчання на уроках інформатики. Однією з
ключових компетенцій, які виділені Міністерством освіти і науки України, є
інформаційна компетенція, яка в той же самий час для предмету інформатика є
предметною компетенцією.
Етапи формування інформаційних компетентностей
Виходячи з існуючих рівнів
засвоєння учнями як навчального матеріалу, так і будь-якої інформації взагалі,
можна визначити етапи формування інформаційних компетентностей, які має
проходити учень під час роботи з інформацією:
- ознайомлення – учень визначає кількість інформації з проблеми та
можливість її опрацювання;
- репродукція – учень вивчає масив інформації з проблеми, накопичує
її;
- перетворення – критичне осмислення масиву інформації: порівняння
фрагментів з різних джерел однієї тематики, визначення їх достовірності;
вилучення робочої інформації: її узагальнення;
- творчий етап – створення власного інтелектуального продукту на
основі отриманої та перетвореної інформації: формулювання гіпотез, їх перевірка
і доведення, створення власних теорій. написання творчих робіт, художніх
творів.
Виходячи з цього, можна
розрізняти такі види інформаційних компетентностей учнів основної школи:
– елементарні – засвоєння на початковому рівні необхідної навчальної
інформації (потребують обов’язкового вдосконалення на наступному рівні);
– базові – володіння оптимальним обсягом інформації, необхідним для
засвоєння основного навчального змісту; вміння критично осмислювати масиви
інформації: порівнювати фрагменти з різних джерел з однієї тематики; визначати
їх достовірність, вилучати інформацію, потрібну для роботи; узагальнювати її;
– творчі – створення власного інтелектуального продукту на основі
отриманої та перетвореної інформації.