Метою базової загальної середньої
освіти є розвиток і соціалізація особистості учнів, формування їхньої
національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів,
екологічного стилю мислення і поведінки, творчих здібностей, дослідницьких і
життєзабезпечувальних навичок, здатності до саморозвитку й самонавчання в
умовах глобальних змін і викликів.
Мета базової загальної середньої
освіти досягається шляхом реалізації таких завдань інформатичної освіти:
●
визначати
й формулювати у різноманітних життєвих ситуаціях задачі, для розв’язання яких
можна залучити цифрові пристрої та інформаційні технології;
●
знаходити,
подавати, перетворювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати дані,
необхідні для розв’язання життєвих задач;
●
застосовувати
алгоритмічний та системний підходи, створювати та аналізувати інформаційні
моделі для ефективного розв’язання задач, що постають у житті, навчальній та
професійній діяльності;
●
вільно,
відповідально й безпечно використовувати сучасні інформаційні технології та
цифрові пристрої, а також самостійно опановувати нові;
●
створювати
інформаційні продукти, працюючи індивідуально або в команді;
●
критично
оцінювати інформацію та її вплив на людину і суспільство, переваги та ризики
використання ІТ для себе, суспільства й довкілля;
●
усвідомлювати
етичні, суспільні, культурні та правові норми й дотримуватися їх під час роботи
з інформацією та використання інформаційних технологій.
В основу навчального курсу
«Інформатика» покладено розвивально-компетентнісний
підхід, що передбачає формування предметних та ключових компетентностей, а
також розвиток певних мисленнєвих навичок.
Ключові компетентності в курсі інформатики
Ключові компетентності
|
Компоненти
|
|
1
|
Спілкування державною
(і рідною у разі відмінності) мовами |
Уміння:
створювати
інформаційні продукти та грамотно і безпечно комунікувати з використанням
сучасних технологій державною (і рідною у разі відмінності) мовою;
висловлюватись
та спілкуватися на тему сучасних інформаційних технологій з використанням
відповідної термінології.
Ставлення:
усвідомлення
комунікаційної ролі ІТ;
уникнення
невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на ІТ-тематику;
надавання
переваги використанню програмних засобів та ресурсів з інтерфейсом державною
(і рідною у разі відмінності) мовами
|
2
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння:
використовувати
програмні засоби та ресурси з інтерфейсом іноземними мовами;
використовувати
програмні засоби для перекладу текстів та тлумачення іноземних слів;
оперувати
базовою міжнародною ІТ-термінологією.
Ставлення:
усвідомлення
ролі ІТ в інтерперсональній комунікації у глобальному контексті;
розуміння
необхідності володіння іноземними мовами для онлайн-навчання й активного
залучення до європейської та глобальної спільнот, усвідомлення своєї
причетності до них
|
3
|
Математична компетентність
|
Уміння:
розуміти,
використовувати та створювати математичні моделі об’єктів та процесів для
розв’язування задач із різних предметних галузей засобами інформаційних
технологій.
Ставлення:
усвідомлення
ролі математики як однієї з основ ІТ
|
4
|
Основні компетентності у
природничих науках і технологіях
|
Уміння:
застосовувати
логічне, алгоритмічне, структурне та системне мислення для розв’язування
життєвих проблемних ситуацій;
планувати
та проводити навчальні дослідження та комп’ютерні експерименти в галузі
природничих наук і технологій;
послуговуватися
технологічними пристроями.
Ставлення:
усвідомлення
міждисциплінарного значення інформатики;
усвідомлення
ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях
|
5
|
Інформаційно-
цифрова компетентність |
Розкривається
у змісті предмета
|
6
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння:
організовувати
свою діяльність з використанням програмних засобів для планування та
структурування роботи, а також співпраці з членами соціуму;
самостійно
опановувати нові технології та засоби діяльності.
Ставлення:
виявлення
допитливості, наполегливості, впевненості, вміння мотивувати себе до
навчальної діяльності, долати перешкоди як ключові чинники успіху
навчально-пізнавального процесу інформатики;
усвідомлення
необхідності та принципів навчання протягом усього життя;
усвідомлення
відповідальності за власне навчання
|
7
|
Ініціативність і підприємливість
|
Розкривається
через наскрізну змістову лінію
|
8
|
Соціальна та громадянська
компетентності
|
Розкривається
через наскрізну змістову лінію
|
9
|
Обізнаність та самовираження у
сфері культури
|
Уміння:
грамотно
і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи
національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики
спілкування і взаємодії у віртуальному просторі;
враховувати
художньо-естетичну складову при створенні інформаційних продуктів (сайтів,
малюнків, текстів тощо).
Ставлення:
культурна
самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному
інформаційному суспільстві;
усвідомлення
впливу інформатики та інформаційних технологій на людську культуру та розвиток
суспільства
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове
життя
|
Розкривається
через наскрізну змістову лінію
|
Завдяки
розвивальному компоненту курс інформатики має розвивати в учнів аналітичне,
синтетичне, логічне й критичне мислення, творчі здібності, естетичний смак,
толерантність та повагу до чужого інтелектуального продукту, здатність
аналізувати різноманітні процеси та явища й з’ясовувати їхні
причинно-наслідкові та структурні зв’язки. Хоча розвиток зазначених здатностей
і мисленнєвих навичок не є винятково завданням навчання інформатики, а
відбувається не меншою мірою під час вивчення інших навчальних предметів, саме
в процесі навчання інформатики закладаються основи таких умінь:
●
визначати послідовність дій, які необхідно
виконати для розв’язування певних задач, тобто розробляти алгоритми;
●
подавати
алгоритми в певному формальному вигляді та виконувати їх;
●
використовувати
алгоритмічні структури;
●
застосовувати
алгоритми для опрацювання різнотипних повідомлень;
●
добирати
якомога ефективніший алгоритм розв’язування задачі
(на зазначених уміннях базується алгоритмічне мислення);
●
визначати
параметри об'єктів та їх можливі значення;
●
класифікувати
явища та об'єкти;
●
знаходити
структурні зв'язки між класами об'єктів, класифікувати знайдені зв’язки;
●
подавати
дані в табличному та графічному вигляді, інтерпретувати дані, подані графічно;
●
формулювати
задачі з опрацювання структур даних і формалізувати їх з метою подальшого
автоматизованого розв’язування з використанням ІКТ-засобів (зазначені вміння є основою структурного мислення).